Je hebt vast wel eens gehoord dat correct ademhalen belangrijk is. Het is een yoga- of mindfulnessdocent die jou hierop heeft gewezen of je hebt zelf tijdens hardlopen bijvoorbeeld ondervonden wat er allemaal mogelijk is met een gecontroleerde ademhaling.

Maar misschien besef je nog niet helemaal hoe belangrijk de ademhaling nu écht is. Het eerste besef ligt natuurlijk bij het feit dat we zonder ademen niet meer kunnen leven. Hoeveel meer besef hebben we dan eigenlijk nog nodig…? Ik vertel je mijn ontdekkingen.

Wist je dat een verkeerde manier van ademhalen suikerziekte kan veroorzaken?

Is onze ademhaling nog wel natuurlijk?

Ademen doen we automatisch en dat is super intelligent van ons lichaam. Dit wil echter niet zeggen dat het niet te beïnvloeden is. Ons lichaam is in staat om na een x aantal herhalingen een patroon te herkennen wat vervolgens wordt opgeslagen als ‘standaard’. Er wordt een punt bereikt waarop iets vanzelf gaat. Het voelt natuurlijk. Zo hoeven we niet iedere dag opnieuw te leren fietsen ?.

Onze ademhaling reageert op inspanningen. Álle inspanningen. Dus ook op gedachten en emoties. Vaak blijven we onbewust bepaalde gedachten, emoties en handelingen herhalen waardoor de natuurlijke reactie van onze ademhaling als standaard wordt opgeslagen. Dus zelfs als de ‘dreiging’ (stress) al is geweken, zal onze ademhaling niet tot rust komen.

Doordat dit onbewust gebeurd, weten we nu eigenlijk niet meer wat onze natuurlijke manier van doen is en wat in de loop der jaren geprogrammeerd is….

Het is een onderdeel geworden van onze automatische piloot. Er zijn momenten waarop we er even mee geconfronteerd worden; wanneer we een teug angst naar binnenzuigen, een zucht van ontspanning laten gaan, hartkloppingen ervaren of wanneer we hijgend de trap oplopen.

Onze ademhaling is één van de signalen die we mogen gaan leren kennen zodat we weer kunnen kiezen voor wat goed voor ons is op ieder moment.

Gelukkig wil ons lichaam overleven en zal meer dan voldoende middelen geven om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen. Want de herinnering van ons lichaam aan het gezonde balans blijft bestaan. Het heeft enkel onze aandacht en herhaling nodig.

Wanneer we het balans van het leven willen ervaren dan is variatie een belangrijk gegeven. Zodra we namelijk een langere tijd hetzelfde doen, zal het worden opgeslagen in ons automatische systeem waarna het onbewust als normaal voelt.

Wat doe jij onbewust? Leer jezelf kennen door de ervaring aan te gaan met de items in de webshop!

Ontdek de webshop

Leer de signalen te zien, te voelen en te begrijpen

Maar wat nu als we blijven hangen in een emotie/gedachte/handeling die onze ademhaling negatief beïnvloed? Je gaat door, het is een herhaling en slaat zich op in het lichaam als ‘normaal’. Wist je dat deze standaard ademhaling dan zelfs weer de emotie kan veroorzaken waar het allemaal mee begon? Let maar eens op je ademhaling wanneer jij je onverwachts en onverklaarbaar angstig, verdrietig, boos,.. voelt.

We zien niet meer in dat we in constante spanning zitten en ons lichaam gaat andere manieren zoeken om ons te alarmeren. We krijgen verschillende signalen maar helaas leren we in dit tijdperk en deze maatschappij niet om ze te zien, te voelen en te begrijpen.

Zelfonderzoek: leer jezelf weer te zien, te voelen en te begrijpen.

De signalen die het lichaam afgeeft wanneer de ademhaling incorrect wordt ingezet, zijn eindeloos. Van gewrichtspijn, hyperventilatie, hoofdpijn, darmklachten tot zelfs hartritme stoornissen en diabetes. Zó belangrijk is het dus om gebruik te maken van de mogelijkheid dat we de ademhaling bewust zelf kunnen controleren.

Onderzoek jouw ademhaling

De ademhaling is verbonden aan emoties.

Wanneer we bang zijn, willen we nog wel eens onze ademhaling inhouden. Wanneer we verdrietig zijn, stokt het. Wanneer we een vorm van stress ervaren, zetten we deze emotie vast. Het is namelijk niet fijn om de emotie te ervaren.

Ademhalingsoefeningen doen, is een hele bijzondere manier om jezelf te leren kennen. Zowel de sensaties en emoties in je lichaam als de gedachten in jouw hoofd zullen aan het oppervlak komen. De heftigheid hiervan zal aangeven hoeveel jij met jouw ademhaling hebt vastgezet.

Is het te heftig wat je ervaart?

Lukt het je niet om ze correct en volledig uit te voeren? Weet dan dat hier veel winst te behalen valt. Overweeg daarom om hierin begeleiding te vragen. Wanneer jouw ademhaling goed zit, betreft dat een waardevolle basis voor je algehele gezondheid.

Met ademtherapie geef jij jezelf de mogelijkheid om van diepgewortelde vastgezette emoties – die onbewust jouw leven en gezondheid beïnvloeden – bevrijd te worden.

Wim Hof – ook wel bekend als ‘The Iceman’ – heeft het effect van ademhaling wetenschappelijk bewezen. Ons hele immuunsysteem is door onze ademhaling te beïnvloeden. Probeer daarom ook zeker eens zijn ademhalingstechniek via deze video.

Kies voor jezelf en ervaar de ademtherapie bij Michiel Lap van de Stille ruimte. Dit is een veilige en betrouwbare omgeving waarin jij jezelf kan leren kennen en zijn.

Onderzoek jezelf met deze test!

Neem voor deze test +/- 2 minuten de tijd.

1-Stel je stopwatch in op 2 minuten, ga rustig liggen en plaats 1 hand op de borst en 1 hand op de buik.
Wacht even met starten tot je ontspannen bent.

2-Start de stopwatch en haal adem zoals je dat gewend bent. Tel gedurende de 2 minuten de aantal keren dat je ademhaalt.
Voel daarnaast welke hand het meeste op en neer beweegt.

3-De aantal keren van ademhaling deel je door 2 om te weten hoe vaak je ademt in 1 minuut.

Voel je vooral de hand op jouw buik bewegen? Dan maak je gebruik van buikademhaling.

Voel je vooral de hand op jouw borst bewegen? Dan maak je gebruik van borstademhaling.

Voel je beide handen evenredig aan elkaar bewegen dan maak je gebruik van beiden ademhalingsvormen.

Neem jouw testresultaten mee in je achterhoofd wanneer je dit artikel leest.
Lees ook: Hoe werkt ademhalen? en Waarom voelen we dreiging?