“Is therapie iets voor mij? – En zo ja, welke therapie past bij mij?”

Hele belangrijke vragen die beantwoord zullen worden in het vooronderzoek wat jij verricht als je voelt dat het leven niet echt lekker loopt.

Negatieve gedachten, angstgevoelens, eenzaamheid? Voel je dat het anders had moeten zijn?

In dit artikel lees je hoe deze gevoelens zijn ontstaan, wanneer het tijd is om therapie te overwegen en hoe je een therapie vindt die bij jou past!

In dit artikel lees je:

 

Wat is Therapie?

Therapie heeft niet altijd een heel goed imago gehad. Wanneer we in therapie gaan, is er iets ‘mis’ met je. Zijn we dan niet allemaal toe aan therapie? 😉 Laten we eerst bekijken wat de betekenis is van het woord ‘Therapie’.

Betekenis van Therapie

Het woord ‘therapie‘ is afkomstig uit het Grieks en staat voor de behandeling van ziekten of de verlichting van symptomen en is bedoeld om een gezondheidsprobleem van een persoon op te lossen.

  • Helpt bij het verkrijgen van inzichten welke in verband staan met een bepaalde ziekte/ klacht/symptoom.
  • In te zetten bij de behandeling van een ziekte of de verlichting van klachten/symptomen.
  • Een therapeut past een methode toe die een klacht of symptoom doet verminderen.
  • Kan zowel individueel als in groepsverband plaatsvinden. (workshop/retraite/training)

Een therapie kan zowel volgen nadat een diagnose is gesteld maar kan ook deel uitmaken van een, nog te stellen, diagnose. Bijvoorbeeld wanneer jij nog niet weet waar de symptomen precies vandaan komen. Dan kan er met therapie meer duidelijkheid komen.

Ken jij het verschil tussen jouw stem of die van de ander?

Ken jij het verschil tussen wat JIJ wilt en wat je eigenlijk maar ‘gewoon zo doet’?

therapie iets voor mijVanaf jongs af aan leert ieder mens manieren aan om met zijn/haar omgeving en zichzelf om te gaan. Zo kijken we vooral naar hoe onze ouders, onze klasgenoten, buren en onze broer of zus het leven benaderen. Dit is een voortdurend ontwikkelproces. Het is jouw persoonlijke groei.

Naarmate we ouder worden, ontwikkelen wij een eigen ‘wil’ of ‘stem’. Dit begint in de pubertijd, wordt met de jaren sterker en loopt parallel aan het kijken naar hoe ‘de ander het doet’. Wanneer dit met elkaar overeenkomt, is er niets aan de hand. Echter wanneer we een verschil opmerken, beginnen we onszelf vragen te stellen.

Zichtbare en onzichtbare overtuigingen


Wat wil ik? Waarom voel ik een weerstand naar hoe de ander het doet? Ik zou het anders hebben gedaan.”  We voelen ons vaak gefrustreerd of geïrriteerd wanneer het niet gaat zoals we willen. Of dat de omstandigheden niet aansluiten bij hoe wij het graag zouden zien.

Natuurlijk is het enorm logisch dat wanneer we allemaal in een andere omgeving zijn opgegroeid dat we ook andere normen en waarden hebben overgenomen en aangeleerd. Deze basiswaarden, overtuigingen en rollen zijn zichtbaar en onzichtbaar.

Zichtbare kernovertuigingen

Zichtbare kernovertuigingen kunnen we herkennen aan hoe belangrijk we het bijvoorbeeld vinden om uitgebreid te tafelen of juist na het eten snel op de bank te zitten. Je vindt het bijvoorbeeld belangrijk om elkaar op de hoogte houden van hoe laat je thuis bent of dat iemand de rotzooi achter zich opruimt.

Hier kunnen we samen afspraken over maken wanneer we wel een band/relatie met elkaar (koppels, vriendschap, familie) willen opbouwen. Deze basiswaarden zijn kernovertuigingen die we nastrevenswaardig vinden en een deel uitmaken van onze identiteit.

Daarnaast neem je in het leven bepaalde rollen aan zoals ‘de gangmaker’, een bescheiden iemand of een loyaal persoon. Daar voel jij je prettig bij. Het gaat je gemakkelijk af en het ‘past bij je.’ Ook anderen zullen dit bij jou op kunnen merken.

Als we spreken over zichtbare overtuigingen kunnen we natuurlijk het geloof als voorbeeld nemen. Maar ook dat je zeker weet dat aliens bestaan, je bang bent voor spinnen of je bent ervan overtuigd dat dansen niet jouw ding is.

We staan hierachter, we communiceren het met onze omgeving en nemen – indien mogelijk – stappen in ons leven om onze overtuigingen te bekrachtigen. Hoe deze overtuigingen in jou ontstaan zijn, is een ander (persoonlijk en gecompliceerd) verhaal. Maar grote kans dat deze jou al vanaf de geboorte zijn meegegeven.

onacleardayyoucansee

Onzichtbare kernovertuigingen

Onzichtbare kernovertuigingen – tja, daar zijn we dus vaak zelf niet bewust van. Erger nog – de mensen/groep waarvan je het hebt ‘overgenomen’ – vaak ook niet. Ze zijn soms zo gecompliceerd dat er geen touw aan vast te knopen is. Het zijn vaak gewoontes, patronen en perspectieven die een emotionele lading met zich meedragen. We voelen ons ermee verbonden.

Kernwaarden zijn het waarom’ achter ons handelen. Als we te maken hebben met onzichtbare kernwaarden vragen wij onszelf af waarom je eigenlijk ‘dat’ hebt gezegd of gedaan. Je bent bijvoorbeeld altijd zeer onrustig en hebt overal kritiek op. Waarom dan? Grote kans dat je vanuit jouw kernwaarden altijd streeft naar verbetering.

De voor onszelf vaak onzichtbare ‘typetjes’ die we aannemen, verdedigen vaak een overtuiging in ons. Nu weten we dat we bijvoorbeeld perfectionistisch zijn, maar zien we niet altijd in dat dit eigenlijk een verlengde is van een rol die zich erg onzeker voelt. Iemand die bang is om te falen, niet goed genoeg denkt te zijn.

Moe van het zoeken naar een oplossing

We krijgen een goed gevoel van de stimulerende kernovertuigingen in ons (Ik  ben goed zoals ik ben, ik kan mezelf vertrouwen) maar een akelig gevoel van belemmerende overtuigingen (Ik word altijd verlaten, ik zal geen winnaar zijn).

Van zodra we van ‘het waarom’ – dus van de oorsprong – onbewust zijn, is het veranderen van deze kernovertuiging een zeer grote uitdaging. Wel kunnen bepaalde gebeurtenissen en grote keuzes – die zo de levensomstandigheden veranderen (emigreren of kinderen nemen bijvoorbeeld) – ook de mate van emotionele lading veranderen.

Maar de overtuiging leeft in jou en kan in iedere situatie en omgeving zich weer in jou aandienen. We verhuizen, verbreken onze relatie of veranderen van werk. Voelen ons vrij van oud en starten opnieuw. We verwachten dat de angst, pijn, woede of het verdriet daarmee uit ons leven is verdwenen. Maar we kennen het gevoel allemaal: “Ik dacht dat ik dit achter me had gelaten”

We balen enorm dat we – ondanks diverse (externe)factoren te hebben veranderd – onszelf nog altijd niet gelukkig en vrij kunnen voelen. We zijn moe van het zoeken naar een oplossing op ‘iets’.

Ondanks dat we het erbij neer willen leggen, voelen we de weerstand in ons leven zich opbouwen. “Morgen is er weer een nieuwe dag. Volgende week zal het beter gaan. Doe niet zo moeilijk. Ik heb er nu geen zin in.” We kunnen het blijven negeren. Maar voor hoe lang?

Wanneer deze weerstand steeds langer aanhoudt – en niet door jou gezien en begrepen wordt –  kan dit uitmonden in klachten van psychische of fysieke aard. Een neerwaartse spiraal als gevolg waarbij je steeds minder levensenergie hebt en (vage) lichamelijke klachten ontwikkelt. Je maakt eerder fouten waar de automatische piloot op had moeten reageren. Je breekt je been of gaat door je rug heen.

Wanneer ga je in therapie?

Is therapie iets voor mij en wanneer ga je in therapie? Therapie is bedoeld om de onbewuste patronen, gewoontes, kernovertuigingen, normen en waarden naar de oppervlakte te brengen die de oorzaak zijn van al deze ongemakken in jouw leven.

Door van het onbewuste bewust te worden, kun je beweging in je leven creëren. Je ontvangt nieuwe perspectieven – de ‘er nooit zo over nagedacht’ momenten – en kan nieuwe keuzes maken. Keuzes die jou wél naar een omgeving, een psychische/fysieke gesteldheid en toekomstperspectief brengen waarin jij gelukkig bent.

15 argumenten waarom jij mag nadenken over therapie

Argumenten genoeg om niet te gaan. Geld, tijd, ‘je kan het wel alleen’ en ‘het gaat wel over’. Maar is dat wel zo op langer termijn?

De volgende 15 argumenten zijn – zeker volgens de complementaire branche – een voorloper op vele ergere klachten en ziekten.

  • Negatieve gedachten winnen altijd van positieve gedachten.
  • Je bent snel uit je evenwicht/je ‘flow’.
  • Je hebt geen/minder behoefte aan sociaal contact met anderen. Het contrast lijkt te groot.
  • Nee’ zeggen, lukt je niet vaak.
  • Jij loopt naar jouw gevoel ‘vast’ in het leven
  • Je wilt verandering in een situatie maar je hebt geen antwoord op de vragen ‘.?’.
  • Jij wilt beter kunnen omgaan met conflicten
  • Jouw relaties verzwakken, komen in een sleur of verbreken
  • Je ervaart onrust- en/of angstgevoelens
  • Ziekte of lichamelijke ongemakken beheersen jouw leven in gedrag, activiteit en levenslust.
  • Het leven is zwaar en voelt je lusteloos en vermoeid.
  • Je teert op enkele leuke momenten in je leven – vaak gepaard met verdovende middelen.
  • Je hebt gebeurtenissen meegemaakt, waar je niet los van komt
  • Een eenzaamheid blijft je bekruipen door een verlies dat je hebt ervaren (naasten, werk, relatie).
  • Je verlangt naar een zinvoller bestaan. Je voelt dat er meer in het leven zit.


In welke van de bovenstaande situaties kan jij je herkennen? Hoe lang heb je deze gedachten en ervaringen al? Wat is het dat je er op dit moment aan doet? En werkt het tot dusver?

Wachten we totdat we het geld, tijd en effort wél waard vinden? Of zijn we bewust en realistisch genoeg om in de spiegel te kijken en te zeggen dat we veel beter verdienen?

Aanvaard jij eigenlijk wel een vorm van hulp?

Vragen om hulp wordt door velen nog steeds gezien als een vorm van zwakte of incapabel zijn. Een dergelijke ‘taboe’ is een voorbeeld van een collectieve overtuiging. Zoals we in onze directe omgeving bepaalde waarden hebben aangeleerd, gebeurd dit zo ook op grotere schaal.

Dit oordeel heeft dan ook maar weinig te maken met de therapie of de methode zelf maar meer met het niet willen vragen om ‘hulp’. Waarom zou jij jezelf als ‘zwak of incapabel’ voelen wanneer jij er juist voor kiest om jezelf wat extra aandacht te geven? Je kiest om je vrijer, gezonder en onafhankelijker te voelen. Dat is verre van zwak.

Is dit dus jouw oordeel of heb je dit oordeel van anderen overgenomen? Heb je het al eens een waardige kans gegeven? Of ben je na een eerste therapeut/psycholoog reeds afgehaakt? Hoe belangrijk ben jij voor jezelf? Hoe vind jij het om anderen te helpen?

“Welke therapie past bij mij?”

“Welke therapie past bij mij?” is een hele logische vraag. Eigenlijk is het onmogelijk om hier zo antwoord op te geven. Daar is onderzoek voor nodig waar jij zowel jouw probleem als de beschikbare therapeuten en methodes leert ontdekken.

Dit is een tijdrovend klusje met altijd op de loer liggende onzekerheden. Daarom verlicht ik deze klus door mijn kennis, onderzoek, beeldmateriaal, adviezen en tips te delen met jou.

Ik ga op avontuur uit naar gepassioneerde, betaalbare en betrouwbare complementaire zorgverleners zodat jij je geen zorgen hoeft te maken over kwakzalverij. Ik geef jou de mogelijkheid om vanuit jouw eigen intieme huiselijke omgeving een uitstekend beeld te creëren van de therapeut die jou met passie wil begeleiden, de locatie waar je zal worden ontvangen en de methodes waar jij kennis mee gaat maken.

welke therapie past bij mij

Dit voor-, aanvoel-, vergelijkingsonderzoek wat ik al voor jou doe, gaat jou een hoop tijd en geld schelen! Kom je ondanks de informatie op Connect2unite.nl er niet uit? Ik sta natuurlijk klaar om je te helpen!

Hoe start je het vooronderzoek?

Therapie – begeleiding op jouw levenspad – wordt ingezet naar aanleiding van een bepaald vraagstuk dat zich waarschijnlijk meerdere malen of langere tijd blijft terugkomen. Je loopt vast en je wilt verder.

Vergeet niet dat dit vraagstuk zowel vanuit een psychisch als fysiek probleem kan volgen. Beide hebben vaak een emotionele oorsprong en kunnen tijdens het volgen van therapie aanzienlijk afnemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan acné of allergieën. Maar ook migraine, chronische ziekten, slapeloosheid en maagzuur kunnen na therapie bijna tot volledig verdwijnen.

Juist omdat je een stap voorwaarts wilt zetten, is het belangrijk dat je een begeleider vindt die jou daarbij kan helpen. Ondanks de kwaliteiten en vaardigheden van de therapeut kan het zomaar zijn dat je na afloop van een traject niet het gevoel hebt verder te zijn gekomen.

Je wilt je bewust worden van hetgeen jou tegenhoudt. De oplossing ligt vaak in een kwetsbaar deel van jou en daar kan en mag niet iedereen bijkomen. Daarom zal ik jou altijd blijven stimuleren om jezelf ruim te oriënteren tussen methodes, therapeuten en trajecten.

Hoe? Door je ‘gezonde instinct’ te gebruiken. Precies dezelfde als die je gebruikt als je iemand voor het eerst ontmoet – het klikt of het klikt niet. Ga vooral je eigen onderzoek aan en ga er niet klakkeloos vanuit dat die therapeut of workshop van je buurman of vriendin ook bij jou past.

Hun passie, interesses, specialiteiten en levensverhalen staan in de vorm van tekst en beeldmateriaal voor jou klaar. Ook Connect2unite als overkoepelende organisatie weet jou alles te vertellen over de diensten. Streep weg en kies de therapeuten en methodes die jou het meest aanspreken.

De eerste sessie zegt alles

De eerste sessie zal je veel vertellen over of er een klik is, of de werkwijze jou aanspreekt en of ze jouw vragen naar wens kunnen beantwoorden. Het vraagstuk wordt besproken en daarna het eventuele vervolgtraject. Afhankelijk van de klacht en het gewenste doel kunnen al vanaf een eerste sessie resultaten merkbaar zijn.

de eerste sessie zegt allesProbeer het uit en ervaar het zelf. De partners van Connect2unite doen allemaal hun best om jou in deze eerste sessie alles te laten ervaren en zien wat er nodig is om jou je keuze te laten maken. Ze weten dat jij jezelf oriënteert.

De relatie met de therapeut is altijd vertrouwelijk. De therapeut is er te allen tijde op gericht om jou te helpen, aandachtig naar je te luisteren, geeft je de juiste feedback, behoudt het overzicht van het proces en volgt alle ethische richtlijnen. Dus stel jezelf ook gedurende deze eerste sessie open.

Waarom je onderzoek bij Connect2unite starten?

Connect2unite is opgezet om complementaire therapieën en geneeswijzen een volwaardig onderdeel van de samenleving te maken. Dat wil zeggen dat we als mens vanuit kracht, geloof in onszelf en de wil om te genezen en te ontwikkelen ook het aanbod in deze branche meenemen in onze keuzes op de weg daar naartoe.

Het vele aanbod van complementaire zorg is – zoals in iedere branche – ontstaan door de diversiteit aan specialiteiten en zienswijzen. Waar we het meeste affiniteit mee hebben in ons leven, zullen we ook op dé gepassioneerde wijze kunnen overdragen.

Zo is het vaak dat achter iedere Complementaire dienstverlener wel een verhaal zit waarom hij of zij gekozen heeft om deze techniek zich eigen te maken. Vaak ligt de reden bij hun eigen persoonlijke ervaringen hiermee. Dit maakt hen daarmee ook gelijk ervaringsdeskundigen.

Ik ben geïnteresseerd in deze verhalen. Juist omdat de drijfveer bepaalt in hoeverre zij jou op weg zullen en kunnen helpen. Dit bepaalt de mate van diepgang, betrokkenheid, betrouwbaarheid en nazorg. Het stukje kwetsbaarheid wat ze ook van jou als cliënt verwachten.

Bij Connect2unite kun je er altijd vanuit gaan dat ze betrouwbaar en gepassioneerd zijn. Zij werken mee aan een grotere missie. Hetgeen zij gevonden hebben in het leven – aan geluk, genezing, perspectieven – overdragen aan en delen met de rest van de wereld.

Het kan erg lastig zijn een keuze te maken of therapie iets is voor jou en welke therapie bij je past. Daar wil ik je blijvend bij ondersteunen. Daarom bied ik jou een vrijblijvende mogelijkheid tot gratis tips en advies bij het maken van jouw keuze!

Stuur jouw verhaal en vraag naar mij toe via het contactformulier of naar info@connect2unite.nl. Ik zal vervolgens samen met jou de vragen uit dit artikel voor jouw persoonlijke situatie gaan beantwoorden.