De één zegt dat het onzin is en de ander zegt dat het super effectief is. 

Dit heeft niet enkel betrekking op het wel of niet nemen van supplementen en wijst er altijd maar weer op dat we ZELF dienen te onderzoeken wat voor ons werkt en belangrijk is. En zoals je weet, daar help ik je graag bij. 

Supplementen. In alle vormen, voor allerlei doelen. Een markt dat ontstond vanuit de pure intentie om mensen te helpen en weeral besmeurd is met bedrijven die er veel geld aan willen verdienen. De producten van deze bedrijven zorgen er uiteindelijk voor dat jij met de overtuiging ‘supplementen zijn slecht’ tekorten in vitamine en mineralen oploopt. 

In dit artikel vertel ik jou over mijn perspectief, de ervaring en mijn relatie met voedingssupplementen. Misschien overweeg je na het lezen toch weer even stil te staan bij wat dit voor jou kan gaan betekenen. 

Keuze is Reuze!

De keuze is reuze. Gigantisch zullen we maar zeggen! We worden dan ook nog eens plat gedrukt met informatie over welke voeding en supplementen goed zijn voor de gezondheid, voor een fit gespierd lichaam, gewichtsbeheersing, vertering, slaap, rust, etcetera, etcetera.

Ons verlangen om gezond, slank, fit en relaxt te zijn is zo groot dat vele bedrijven daar met liefde op inspelen. Maar ik ben ervan overtuigd dat hét middel, dé oplossing of dé methode NIET bestaat. We mogen dan wel allemaal een mens zijn, maar we hebben allemaal unieke lichamelijke, psychische en interne reacties.

Voor de één werkt het wel, voor de ander niet. Dit is een feit, ondanks dat ‘de waarom’ hiervan nog niet exact bepaald is. Lastig is ook dat de wetenschap het resultaat baseert op groepsresultaten. Hoe groter de groep met eenzelfde resultaat, hoe werkzamer het product. De werking bij die ene enkeling wordt als ‘zeldzaam’ en dus ‘niet bruikbaar’ beschouwd.

Maar wat als jij die enkeling bent? Waarbij die producten niet werken?

Hier komen we weer terug bij het belang van zelfonderzoek en het creëren van meer zelfbewustzijn. Jij bent diegene die erachter komt wat de kwaliteit van het leven bepaalt.

Ken jezelf, jouw waarom en jouw ‘stijl’

Zelfkennis – bewust worden van de keuzes die je maakt en waarom je deze maakt – zal jou steeds meer toegang geven tot jouw persoonlijke filter. Een filter waarop je kan vertrouwen. Een filter waarbij jij al bij voorbaat weet wat niet gaat werken voor jou. Dan blijven er bepaalde richtingen over waarin je gelooft en wilt uitproberen. De ervaring zelf en het resultaat is wat ervoor zorgt dat jij deze voeding en/of dit supplement (tijdelijk) een onderdeel maakt van jouw levensstijl.

De ervaring en het resultaat is zeer persoonlijk. Natuurlijk lezen we graag tips en recensies, maar deze persoonlijke beleving komt voort uit een samenstelling van hun geschiedenis, wijze van gebruik en intentie. Daarnaast creëren we een verwachting waardoor bij voorbaat de effectiviteit van gebruik al kan worden benadeeld.

Het vergt zelfreflectie-vaardigheden – wat voelen we, wat denken we, wat gebeurd er,… – om te achterhalen dat bijvoorbeeld pindakaas (100%) voor jou veel meer voordelen heeft dan een bak havermout om op gewicht te blijven of dat veel vitamine in de ‘multi’ variant jouw juist duf maken en je slechts 2 van de 10 goed kan gebruiken om optimaal te functioneren.

Ik kan me heel goed voorstellen dat jij geen ‘zin’ hebt om zoveel research te doen als ik, maar dat komt omdat je nog niet weet ‘hoe’ je dat doet en waar je naar opzoek bent. Daarom help ik je door het delen van mijn perspectief op de werking, verwacht resultaat en persoonlijk resultaat van diensten en producten waar ik enthousiast over ben. Zoals deze items.

Mijn zoektocht, mijn leven, mijn supplement

Ik heb een 15-jarige zoektocht achter de rug dat begon met jawel; de wens om af te vallen! Dit pad heeft verschillende levensstijlen gekend en niks hield ik er van vol. Na vele teleurstellingen en kwellingen wilde ik steeds minder weten waarmee ik af kon vallen en focuste ik me steeds meer op de vraag: Wat past nou zodanig bij mij dat ik me goed voel en niet word afgeleid door energiegebrek, onzekerheid, rusteloosheid, moodswings, eetbuien of strenge regimes…?

Deze vraag heeft ervoor gezorgd dat ik het effect van voeding en supplementen ben gaan bestuderen. Wat doet iets met mijn lichaam?

Zo kwam ik erachter dat bepaalde tekorten aan stoffen juist gewichtstoename konden bevorderen ongeacht wat ik ook at of deed. Dat bijvoorbeeld een hevige ‘dip’ (depressie) een gevolg is van een opgebouwd tekort in het lichaam. Ik kwam erachter dat de werking van mijn hersenen – concentratie, geluk, vertrouwen,.. – in directe verbinding staat met wat ik mijn mond in stop.

Holistisch denken was voor mij geen keuze. Het is voor mij een feit.

Door lichamelijke klachten, ongemakken, (slechte) gewoontes en het voedingspatroon te analyseren, kon ik steeds beter achterhalen waar ik mogelijk en tekort van had. Want bepaalde lichamelijke systemen werken op stoffen die we zelf niet aanmaken of kunnen verwerken en dus enkel uit voeding kunnen halen. Dit zijn essentiële voedingsstoffen. En dat zijn er véél!

Dus slaap je slecht of heb je vaak ‘dips? Misschien krijg jij wel te weinig ‘tryptofaan’ of ‘omega-3‘ binnen.

Rook je? Hou er dan rekening mee dat jouw vitamine-C waarde veel lager ligt dan niet rokers.

Essentiële voedingsstoffen

Essentiële voedingsstoffen zijn vitamine en mineralen die ons lichaam niet of bijna niet zelf aan kan maken. Deze dienen we uit onze voeding te halen. En dat is niet uit de rol met koekjes kan ik je zeggen. Het gaat om de natuurlijke producten zoals groente, noten, vis, vlees en fruit.

Mede dankzij de bewerking van ons natuurlijke voedsel en de keuzes voor ‘snelheid en gemak’ missen we steeds meer van deze essentiële voedingsstoffen. Daarom wordt er vaak geadviseerd om zo gevarieerd als mogelijk te eten zodat we aan onze Algemene Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) komen. Dit vergt tijd, energie en kennis. Tevens lusten we ook niet alles.

Toch doen? Vanuit weerstand? Mhuah, het leven moet wel leuk blijven natuurlijk. Verander wat je kan door zelfbewustzijn te creëren en op een natuurlijke manier van gedrag te veranderen. Hoe? Het boek van Dromen, Durven, Doen zal je helpen!

Daarom zijn er supplementen. Wanneer we van iets niet voldoende binnen (kunnen) krijgen via onze voeding is aanvullen gewoon slim. Zeker in of na tijden van ziekte of medicijngebruik! Ik heb inmiddels een gezond, lekker en gevarieerd voedingspatroon, maar ik zie gewoon dat ik alsnog een tekort op kan lopen met bepaalde vitamine en mineralen. Het heeft geen zin voor mij om méér te eten en het kost wel wat tijd en moeite om mijn patroon weer hier en daar aan te passen.

Ik kies ervoor om daarom te kijken naar welke essentiële voedingsstoffen ik mogelijk een tekort op zou kunnen hebben én waarbij ik het risico op een tekort ook echt niet wil oplopen. Bijvoorbeeld met omega-3 visolie. Het lukt mij gewoonweg niet om elke week voldoende (dure..!) vis te eten. Dat schiet er nog wel eens bij in. Een langdurig tekort kan van vermoeidheid tot ontstekingen en depressie als gevolg hebben. Mij niet gezien!

Wil je weten welke visolie als beste uit mijn test is gekomen? Check de omega-3 olie van Arctic-Blue hier.

Op deze manier heb ik een mooie verzameling aan supplementen en superfoods waar ik zelf veel onderzoek naar heb gedaan en wat een waardevolle aanvulling is op mijn voedingspatroon. Op de levensstijl waar ik nu zo gelukkig mee ben.

En weet je wat het nog meer biedt? Zelfvertrouwen, rust, kracht – allen vanuit het gevoel dat ik goed voor mezelf zorg, weet wat ik doe en waarom ik het doe.

Ik deel zo veel als mogelijk met jou mijn onderzoek want met sommige simpele aanvullingen op en veranderingen in jouw keuzes is het effect op jouw leven enorm. Het is altijd voelen wat bij jou past en onderzoeken. Ik help je te kijken naar wat belangrijk is voor jou en geef jou het perspectief waardoor jij weer weet WAAROM.

Zo durf je weer te kiezen.

Tips:

  • Ga altijd alvorens je dingen gaat uitproberen n.a.v. bepaalde klachten of bij gebruik van medicijnen ter controle naar de arts.
  • Kies voor voeding en supplementen die niet pas na inname van 1000 gram effect hebben.
  • Kijk altijd goed naar wat er gezegd wordt over de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid (ADH) en lees over het effect van een overdosis.
  • De supplementen die ik via mijn webshop aanbeveel, zijn door mij zeer goed onderzocht op merk, gebruik, recensies en vulstoffen. Ik gebruik(te) ze zelf en wil ze met mijn perspectief van harte aanbevelen.