Jij wilt toch ook een ‘voldaan’ gevoel? Liefst iedere dag en in elk gebied van je leven…

Maar worden onze behoeften niet allang bevredigd?

We hebben de neiging voldoening te verwarren met het hebben van ‘eindelijk rust’. Het moment waar we niet meer een drang hebben naar méér, beter en groter. Onze behoeften zijn bevredigd. Het is goed zoals het is.

Ik ben heel lang zoekende geweest naar deze vorm van ‘rust’ terwijl ik de voldoening van vandaag gewoon voorbij liep. In dit artikel vertel ik meer over het perspectief waardoor ik nu dagelijks voldaan ben en geef jou de nodige tips en tools om te ontdekken hoe jij een voldaan leven kan lijden!

Voldoening bereik je niet – het is er al!

Betekenis voldoening: < Bevrediging, tevredenheid >

Ik heb mezelf altijd een doel gesteld naar het moment van bevrediging. Ik wil voldoening ‘bereiken’. En dat betekende dat ik eerst ergens moet ‘zijn’ of ‘staan’ alvorens ik mezelf de rust en tevredenheid gunde.

Nu weet ik dat het niets te maken heeft met waar ik naar verlang in het leven. Want ik verlang naar groei en ontwikkeling. En omdat dit verlangen constant en blijvend is, heeft deze drang hiernaar altijd mijn tussentijdse – reeds al aanwezige – voldoening onzichtbaar gemaakt.

Behoeften_rust_voldoening_artikel_C2U_connect2unite

We zijn voldaan wanneer we in onze behoeften hebben voorzien.

Behoeften vervullen, is zo fijn!

Wat is het fijn om te genieten van de meest simpele vorm van het vervullen van mijn behoeften.

  • Het gevoel van voldoening nadat ik de eerste (en zeker ook na de laatste ?) hap neem van mijn super healthy ontbijtcreatie met fruit, noten en heel veel extra’s. Waar ik tijdens het eten voel dat mijn lichaam na een lange tijd van niet eten en herstel snakt naar energie. De ervaring wordt extra fijn doordat ik inmiddels weet hoe goed mijn lichaam op deze voedingsstoffen reageert.
Ontbijt_extra_yoghurt_verwennerij_behoeften_voldoening_artikel_C2U_connect2unite
Haard_rust_wandeling_behoeften_voldoening_voldaan_artikel_C2U
  • Het intense gevoel van ultieme tevredenheid wanneer ik na een lange wandeling in de koude lucht, (gewild of ongewild ?) met enkel de rondom mijn organen voelbare warmte, me kan instoppen in een fluffig deken bij een brandend haard. Waar een lauwwarme kop thee weer het gevoel terugbrengt in de toppen van mijn vingers.
  • Na mentale en fysieke inspanning mezelf volledig neerleggen op een half-hard matras in een net verschoond bed. Mijn prikkende ogen te sluiten en te ervaren dat er écht niets anders op dat moment is dat ik moet of wil doen.
  • Dit zijn natuurlijk slechts een fractie van de behoeften die ik heb. Tandenpoetsen, douchen, knuffelen, wandelen, mediteren, filosoferen, koken, schrijven,… ze komen allen voorbij en velen komen zeker nog een keer voorbij. Maar de manier waarop ik ze beleef, kan ik elke keer zelf bepalen.
Slapen_Bed_rust_Behoeften_voldoening_artikel_C2U_voldaan

Mijn mooiste leven is doen waar ik behoefte aan heb

Om op dit moment voldoening te ervaren, is het onze verantwoordelijkheid om erachter te komen wat onze behoeften zijn. Jij bent de enige die weet welke behoeften wel en welke niet worden vervuld. Er zijn enkele handige methodes om hierachter te komen, maar jouw behoeften veranderen met de tijd dus het blijft een levenswerk.

Het betreft een zelfonderzoek waar keuzes en gevoelens zeer belangrijke factoren in spelen. Hoe jij je (fysiek en metaal) voelt na het maken van een keuze (wetende dat we de hele dag door keuzes maken), geeft aan of er daadwerkelijk in jouw behoefte is voldaan. Er is geen uitgeschreven pad voor het vinden van het ultieme voldane gevoel. Jij bepaalt hoe ultiem je het wilt :).

Het leven is niet meer of minder dan enkel zorgdragen voor hetgeen waar jij behoefte aan hebt.

En dan heb ik het niet meer over de levensbehoeften die we via ons onbewuste automatische systeem vervullen, zoals tandenpoetsen of douchen (Al kan dit ook een hele beleving zijn na een weekje wildcamperen?).

De eerste vraag is dus ‘wat zijn mijn behoeften?’. En dat is een hele belangrijke vraag. Want deze vraag blijft terugkomen. En hoe vaker jij hier antwoorden op zoekt – hoe sneller je zal vinden – hoe meer je kan bevredigen en hoe meer voldoening je dus ervaart.

Wat zijn mijn behoeften_voldoening_artikel_C2U_connect2unite

‘Schijnbare’ behoeften van anderen vervullen

Het onderzoek naar jouw behoeften is veel lastiger dan de daadwerkelijke bevrediging ervan.

Ten eerste omdat onze behoeften volledig zijn versmolten met de ‘schijnbare’ behoeften van anderen. We leven naar gelang de behoeften waarvan anderen ons verteld hebben dat daar voldoening uit te krijgen is.

Een goed aangeschreven opleiding, geld, verre reizen, mooie auto, eigen huis, zekerheid in een baan, afgetraind lichaam, grote borsten, de mooiste gadgets,…

Ik dacht dat door het bereiken van dergelijke behoeften ik een beter leven zou hebben, me meer voldaan kon voelen aan het einde van de dag. Dat ik tevreden zou zijn en dus die rust zou hebben. Maar vanaf het moment dat ik mijn eigen behoeften begon te onderzoeken, kwam ik er pas achter dat ik allang tevreden kan zijn en dus ben. (A.k.a dankbaarheid) En vanuit dit bevredigend gevoel geniet ik van de mooie dromen die ik met me mee draag en najaag. (Reizen en werken, nieuwe auto, huis in Portugal, financiële vrijheid en, en, en,… haha ?)

Wat zijn jouw behoeften?

Hoe komen we erachter wat onze echte eigen persoonlijke behoeften zijn?

Door te beginnen met het bijstellen van jouw (levens)doelen. Laat jouw verlangens even voor wat ze zijn zodat ze niet de keuzes van nu te veel beïnvloeden.

Want heel eerlijk; het klopt niet dat we het belang van onze dromen vóór onze behoeftes van vandaag stellen.

Waarom iets najagen wat we vandaag al kunnen bereiken?

Jouw doel op dit moment is dus om jouw behoeftes te ontdekken – wat enkel jij kan doen – en in deze te gaan voorzien.

Ik heb mijn behoeftes ontdekt toen ik

  • minder tot niet reageerde op de behoeften van anderen.
  • eerlijkheid toonde over wat ik niet leuk vond.
  • verhaaltjes en verwachtingen die ik mezelf vertelde, los ging laten.
  • meer waarde hechtte aan de zorg voor mezelf en daarvoor op durfde te komen.
  • inzag dat ik enkel mezelf nodig heb om me goed te voelen.
  • begreep wat weerstand is en hoe ik daar mee om kon gaan.

Weerstand is goed!

Ontdekken waarom ik weerstand heb, is een super belangrijk onderdeel van het onderzoek geweest. Het is een collectief instrument waarmee we op het moment dat we er bewust van worden opnieuw een keuze kunnen maken. De keuze die ons wél richting de behoefte brengt die we willen bevredigen.

Weerstand is niet fijn (Arrghhh – verre van!!*&%$!), maar naar mijn mening de enige manier waarop wij koppige 😛 mensen begrijpen dat we even stil dienen te staan bij het moment. Al stampvoetend, borden kapot slaand, deuren dicht gooiend en mezelf pijnigend – ben ik gekomen waar ik nu sta. En dan is dit de meest zichtbare vorm van weerstand, want de gemeenste (ziekmakende) weerstand blijft zich in onze eigen wereld afspelen. ‘Als niemand het maar merkt…’

Er is zoveel te leren uit jouw weerstand!

  1. Weerstand is een signaal dat aangeeft dat we niet volledig geluisterd hebben naar onze eigen behoeften. Het voelt alsof we niet gezien worden en er niet toe doen. We hebben net iets te vaak onze eigen wil weggemoffeld. Doe jij er echt niet toe?
  2. Weerstand geeft aan dat we onszelf te hard hebben gepusht naar de invulling van een behoefte waar we op dat moment mogelijk nog niet ‘klaar’ voor zijn. (Is het wel jouw behoefte?) We voelen de weerstand in de vorm van (faal)angst. Het gevoel om onszelf terug te trekken (isolatie) is aanwezig.

In beide gevallen is voor mij gebleken dat ‘niets doen’ het beste werkt. In de weerstand ligt veel informatie verscholen waarop je dit een volgende keer kan voorkomen of zien aankomen. ‘Niets’ doen, is daarom; niet op weerstand reageren maar enkel observeren. Want het gaat voorbij en dan valt er een hoop te leren. (Yes, dat rijmt! ?)

Als je net zo’n zorgzaam type bent als ik – en dus moeite hebt om je eigen behoeften los te zien van de behoeften van anderen – dan werkt het voor jou misschien ook het beste om je gedurende weerstand volledig afzijdig te houden van anderen. Trek jezelf terug, maar isoleer je niet. Geef jezelf wat extra’s, doe wat leuks met jezelf, wees je eigen maatje.

Voldoening versus weerstand

Een voldaan leven is de weg van de minste weerstand.

Het staat los van de materiële dingen die je wilt, de partner waarnaar je zoekt, het werk wat je wilt doen.

Hoe jouw leven eruit ziet, is juist een resultaat van hoe jij zorgdraagt voor jouw behoeften.

Sinds dat ik mijn behoeften ben gaan leren kennen, is mijn wereld compleet veranderd. Zorgdragen voor mijn behoeften is dan ook een volledige taak geworden. Het heeft mij mooie gesprekken opgeleverd, ik weet op welke voeding ik het beste functioneer, van welke vorm van beweging ik het meeste energie krijg, wat ik belangrijk vind in een relatie en de omgang met anderen. En heb ruimte gecreëerd om de beleving van mijn dagelijkste gewoontes te intensifiëren. ?

Ik gun jou hetzelfde.

Zet ‘m op!

Ik voel herkenning. Wat nu?!

Ga het onderzoek met jezelf aan. Het onderzoek in jouw eigen belevingswereld, jouw waarheid. De discussie met de automatische piloot die altijd maar dezelfde keuzes blijft maken.

Probeer jouw reacties los te koppelen van je gevoel. Dus ongeacht je frustratie, twijfel, angst – blijf relaxt – adem – en focus op hetgeen wat van belang is op dat moment. Pak de signalen erbij, maak opnieuw een keuze en zie de kleine stappen van de verandering.

Waarnemen in plaats van deelnemen

Blijf je toch elke keer dezelfde keuze maken? Of blijf je achteraf balen van je ‘oude’ reactie? Oefening baart kunst. Mindfulness is bijvoorbeeld een hele effectieve en simpele manier om jouw hersenen te vertragen. Je kan zo eerder je reactie tegenhouden zodat er ruimte is voor een nieuwe keuze.

Zo wist ik na slechts 2 keer naar een Mindfulness audio te luisteren op een onverwachte situatie vol pijn, angst en woede heel anders te reageren dan dat ik voorheen zou doen.

Het voelde alsof ik mijn gevoelens kon bekijken en realiseerde wat voor macht ze over mij hadden.

Mijn lichaam reageerde op mijn emoties zoals vanouds en ik kon dat nu ervaren. Trillen, tranen, hartkloppingen, hoog in ademhaling, onrust. Maar ik bleef rustig. Ik kon zelfs vertellen wat het met me deed en dat ik dit zo niet meer wilde. Ik werd een waarnemer van de situatie in plaats van een deelnemer.

Dat was het moment dat ik zag welke macht ik zelf heb over mijn eigen leven. Sinds dat moment is niet alleen dat onderwerp in mijn leven compleet veranderd, maar ik nam steeds meer verantwoordelijkheid over mijn eigen gevoel en keuzes. Ik werd wakker voor meer.

Ik heb mindfulness audio bestanden gebruikt van Ger Schurink. Zie deze link: http://www.gerschurink.nl/audio.php. Zeker een aanrader als startende!

Dus…

Word je bewust van de signalen, wees tevreden met iedere kleine stap en blijf vooral goed naar je lichaam luisteren.

Weet dat je niet álles in één keer hoeft te doen en dat lang niet álles even lastig is. Weet dan dat je vooruit gaat en niet meer achterom zal kijken. Weet dan dat je niet alleen bent die dit doorstaat.

Besef dat vallen en opstaan er onlosmakelijk mee verbonden is. Weet dan dat er altijd iemand is die opstaat om jou te ondersteunen. Weet dat een verandering juist heel veel moois met zich meebrengt.

Blijf jij ergens op vastlopen en onderdanig aan jouw gevoelens en gedachten?
Blijft de gewenste verandering, keuze en actie uit?

Connect2unite is opgericht om jou te motiveren en te ondersteunen in het proces van zelfverwezenlijking. Hoe beter jij jouw zelf leert kennen, hoe beter jij voor jezelf kan zorgen, hoe sneller jij het leven hebt waar jij geen verandering meer wilt.

Ik selecteer zorgvuldig betrouwbare begeleiders die met hun passie, ervaring en werkwijze jou helpen te vinden wat jou er van weerhoudt om in iedere situatie van weerstand weer volledig voor jezelf te kiezen.

Gebrek aan energie?

Om verandering toe te laten?

Gun jouw lichaam een reset en laad jezelf op met één van de holistische massages van Sheila!

Angst voor verandering

door herinneringen uit het verleden?

Ervaar Emotional Freedom Techniques (EFT) en kom los van hetgeen jou tegenhoudt

Wat zijn jouw behoeften

en word jij hierin begrepen?

Ontdek ze en leer ze uit te spreken bij een training in Geweldloze Communicatie!

Wil je meer grip

op de automatische piloot in jou?

Kijk dan eens bij Voice Dialogue en ga aan de slag met jouw innerlijke kernovertuigingen