Wanneer wordt het leuk en makkelijk?

Voor jezelf kiezen is makkelijker gezegd dan gedaan. We hebben gedurende het leven een routine opgebouwd waarin bepaalde vaste patronen elkaar opvolgen. Werk, sport, vrienden, familie, partner, koken, boodschappen en dan alle ‘spontane’ acties die de week volmaken. De auto moet naar de garage, vriendin komt spontaan langs, ziekenhuisbezoek, overwerken, … de weken vliegen daarmee voorbij en waar blijft dan die tijd voor jezelf?

Als we echt eerlijk zijn naar onszelf dan hebben we nog wel wat vrije uurtjes over, maar omdat we niet gewend zijn om voor onszelf te kiezen geven we eerder toe aan bijvoorbeeld de vermoeidheid dan dat we gaan onderzoeken wat het is dat ons juist energie geeft. We ploffen op de bank, doen een spelletje op onze telefoon of geven toe aan de stapel was waar je voorbij loopt maar wat je eigenlijk voor de volgende dag had gepland. En ook al denken we dat we voor onszelf kiezen, zijn het niet de ideale omgevingen waarin we het ‘er voor jezelf zijn’ gevoel echt kunnen ervaren en onszelf dus kunnen ‘opladen’.

Voor jezelf kiezen is maar moeilijk. Kiezen we een keer voor onszelf dan word je wel geconfronteerd met de gedachten aan dat je nog zoveel andere dingen kan of moet doen. Dat is nou ook niet echt bepaald leuk. Laat staan de teleurstelling van anderen wanneer je ervoor kiest om in plaats van voor hen nu voor jezelf iets te doen. Het voelt onwennig om dit te doen. Het voelt egoïstisch? En wat zeg je dan dat je gaat doen als je zelf niet eens weet wat het is?

In dit artikel ga jij ontdekken wat het betekent om voor jezelf te kiezen. Je wordt bewust van wat ervoor nodig is en wat jou er op dit moment van weghoudt om het daadwerkelijk ook te doen.

Inhoud:

Zelfverwezenlijking_Bullet-point_snavel_opsomming_Connect2unite Waarom is voor jezelf kiezen zo moeilijk?

Zelfverwezenlijking_Bullet-point_snavel_opsomming_Connect2unite Focus van extern naar intern

Bullet-point_snavel_opsomming_Connect2unite Voor jezelf kiezen is (niet) egoïstisch 

Bullet-point_snavel_opsomming_Connect2unite Waarom voor jezelf kiezen?

Waarom is voor jezelf kiezen zo moeilijk?

Voor jezelf kiezen is moeilijk. Waarom? Omdat we het eigenlijk helemaal niet gewend zijn. Want is álles niet moeilijk waarvan we nog niet weten hoe, wat en wanneer? Wanneer we iets anders doen – iets nieuws – dan beseffen we ook niet wat het ons exact gaat opleveren. Waarom zouden we het doen? Het gaat toch goed zo?

Net zoals ‘goed’ heel langzaam over kan gaan in ‘slecht’ is dat met voor jezelf kiezen net zo. We zijn als mens heel sterk en kunnen langere periodes zonder ‘voeding’. Voeding zoals eten, vitamine, mineralen maar vooral ook in de vorm van andere levensbehoeften zoals aandacht, verbinding en rust.

Geven we één keer toe aan minder rust of aandacht aan onze behoeften dan zit de tweede, derde en ook vierde keer eraan te komen. We merken pas veel later dat we onszelf zijn vergeten. We worden ziek, krijgen depressieve gedachten of hebben weinig energie voor zelfs de leuke dingen.

In de periode tussen dat het goed gaat met je en dat het niet zo goed gaat, zitten vele signalen verborgen. Signalen van je lichaam – verkoudheid, slechter slapen, futloos, huid, nagels, haren,.. – tot aan signalen van je geest – irritaties, depressieve gedachten, doemscenario’s, angst,..


Bij het kiezen voor jezelf draait het allemaal om het leren kennen van deze signalen. Het gaat zelfs zo ver dat je aan de hand van jouw keuzes en wat je denkt/zegt, kan gaan aanvoelen hoe het met je gaat en waar jij nog net wat meer voor jezelf mag gaan kiezen.

Wat weerhoud jou ervan om nu naar deze signalen te gaan luisteren? Ben je te druk? Weet je niet hoe?

Precies. En dat is logisch ook. Voor jezelf kiezen is moeilijk omdat we niet weten waarvoor we kiezen.

Wie is jezelf, wat zijn de signalen en wat heb jij nodig?

Focus van extern naar intern

We hebben niet (bewust) gekozen om in deze snelle maatschappij geboren te worden. De normen en waarde van de mensen die ons hebben opgevoed zijn gemixt met de principes en regels van de maatschappij. Na enkele jaren komt daar ook nog je eigen bewustzijn, je eigen wil, bij. Het is chaotisch want het één mag je wel doen en het ander niet. We denken niet meer na over waarom niet of van wie niet. We denken na over wat getolereerd, afgekeurd en/of beboet wordt en volgen zo de weg van de minste weerstand.

Maar dit is de weg van de minste EXTERNE weerstand. We willen een fijn leven waarin we gezien, gehoord en gewaardeerd worden en daar doen we alles voor. Daar volgen we regels voor op. Niet enkel de regels van de wet maar ook vooral de regels van de familie, de baas, collega’s, de buurt. Een regel is synoniem aan een ‘voorwaarde’. Een voorwaarde is iets doen in ruil voor iets anders. We doen onszelf op een bepaalde manier de wereld inzetten omdat de waardering die we terug ontvangen ons het gevoel geven dat we het ‘goed’ doen.

Hard werken, behulpzaam zijn, geïnteresseerd, spontaan, liefdevol, betrouwbaar, eerlijk, loyaal,… oftewel een persoon om trots op te zijn. Dat willen we en daar vechten we voor.

Focus op wat je voelt in plaats van wat je ziet

Het is helemaal geen gek idee dat we willen dat anderen zichtbaar trots op ons zijn. Heel realistisch gekeken, zijn zij namelijk de enige die we zien. Onze ogen zijn volledig gericht op wat er om ons heen gebeurd en wat is er nou mooier dan kijken naar het blije gezicht van iemand anders?


Maar we zijn hier zo op gericht geraakt dat we helemaal geen ruimte meer overlaten om de signalen van onze INTERNE weerstand te voelen. Ons gevoelswijdte is enorm beperkt geraakt door deze externe focus. We hebben twee hoofdgevoelens waarnaar we momenteel refereren; we voelen ons goed of we voelen ons slecht.

Als papa (partner, baas, vriend(in),..) boos kijkt, voelen we ons slecht en als de ‘externe factor’ blij kijkt voelen we ons goed. Om het maar even simpel te zeggen. Dat is hoe we het leren als kind en dat is hoe we nog steeds diep van binnen functioneren. Dit zijn onze ‘roots’.

Dit is de referentie die we ooit (onbewust) hebben vastgesteld. Dit is hoe we het zien. We weten niet beter. Dit is een logica. Het vergt het minste energie en dus de minste weerstand. Maar eigenlijk hebben we hiermee een heel klein referentiekader ontwikkeld wat betreft gevoel. Er is zoveel meer gevoel dat we niet erkennen. Waar we nog geen betekenis aan hebben gegeven en waar we de betekenis ervan ook niet extern zullen vinden.

Leren om intern te voelen

Wanneer jij voor jouw zelf kiest, kies je voor de weg van de minste INTERNE weerstand. En omdat we nog van vele gevoelens onbewust zijn, is het belangrijk dat ze weer betekenis krijgen. Het zijn betekenissen die JIJ enkel kan geven omdat JIJ de enige bent die ze beleeft. Ze worden niet zomaar gezien door anderen. Ten minste niet op de manier die je gewend bent. Niet binnen het kleine referentiekader van goed versus slecht waarin je bent opgegroeid. En ze kunnen tevens niet worden gereflecteerd door de mensen die ze bij zichzelf ook niet hebben erkend.

Leren om intern te voelen vergt oefening. Net zoals ieder ander nieuws dat je wilt leren. Het vergt aandacht, focus, aanwezigheid. Nu snap je misschien waarom meditatie en mindfulness zo goed werkt voor mensen. Ze zijn niets anders aan het doen dan aanwezig zijn bij het interne gevoel. Het is moeilijk omdat er zoveel voorbij komt aan gedachten en gevoelens die we nog niet (goed) kennen, nog geen naam hebben en betekenis. We weten niet goed wat we ermee moeten doen.

Ik voelde mijn lichaam niet

De diagnose de ziekte van Crohn in 2015 is voor mij het punt geweest dat ik besefte dat ik mijn lichaam Voor jezelf kiezen tegen angst zoals dat voor een haainiet voelde. Ik was volgens de cijfers heel erg ziek, maar functioneerde in de ogen van anderen én dus in mijn eigen ogen boven gemiddeld. Hier startte mijn onderzoek waar ik steeds beter begon te beseffen dat het niet de vraag ‘wat zie ik niet?’ is waar ik antwoord op wilde hebben, maar de vraag ‘wat voel ik niet?’. Dus tevens leidde dit tot ‘wat voel ik wél’? Een reis waarin ik steeds meer gevoelens ontdekte om betekenis aan te geven en waarbij ik dit eerst zocht in de wereld om me heen maar steeds beter begon te begrijpen dat enkel ik weet wat ik voel.

Voor jezelf kiezen is (niet) egoïstisch

Waarom heeft het woord egoïsme een negatieve lading?

Laten we het woord even van dichtbij bekijken. Wanneer ik de definitie opzoek in verschillende online woordenboeken kom ik er al snel achter dat er verschillende manieren zijn waarop egoïsme kan worden geïnterpreteerd. Precies. Iedereen refereert dus op een andere (eigen) manier naar dit woord. Er bestaat dus niet één ‘juiste’ betekenis.

Er wordt direct een onderscheid gemaakt tussen negatief egoïsme en positief egoïsme.

  • Bij negatief egoïsme wordt er geen of onvoldoende rekening gehouden met het belang van en/of de gevolgen voor de ander.
  • Bij positief egoïsme gaat het om de zorg voor jezelf.

Waar ligt de grens? Hoe kunnen we die meten? En zit er überhaupt een verschil tussen?

Quote voor jezelf kiezen is jezelf toestemming gevenWe zijn het er inmiddels het over eens dat we in een vliegtuig eerst ons eigen zuurstofmasker op dienen te zetten en dan dat van een ander. We kunnen iemand anders namelijk niet helpen wanneer we zelf bewusteloos zijn. Is dit egoïstisch?

Voor velen kan dit toch nog zeer ‘onnatuurlijk’ voelen. Bewijst dit dan niet hoezeer we ‘automatisch’ de zorg voor een ander ten koste laten gaan van onze eigen behoeften aan overleving (oftewel: geluk, veiligheid, gezondheid, welzijn,..)?

Hoe kunnen we deze situatie vertalen naar het dagelijkse leven? We kiezen er voor om eerst voor de ander te zorgen terwijl we niet eens weten of de ander meer zorg nodig heeft dan jij zelf. We kiezen voor de ander terwijl de ander eigenlijk in eerste instantie verantwoordelijk is voor zichzelf. (‘kind’ = ander verhaal)

Wanneer geven we onszelf toestemming om voor onszelf te kiezen? Wanneer we dat allemaal doen –  wanneer we allemaal eerst voor onszelf kiezen – hebben we dan niet zoveel meer om aan anderen te bieden?

Positief egoïsme

Positief egoïsme is bezig zijn met jezelf. Jezelf leren kennen – signalen, behoeften, gedachten, betekenis,.. – zodat je weet hoe je goed voor jezelf kan zorgen. Steeds meer mensen zien in dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun welzijn en dat het geluk via het genot van iemand anders niet voldoende is om vitaal, gezond en gelukkig te blijven. Het wordt ook steeds lastiger om andere mensen gelukkig te maken aangezien we niet exact weten wat ze nodig hebben.

Hoe kunnen we negatief en positief egoïsme nou eigenlijk beoordelen? Wanneer gaat jouw keuze écht ten koste van iemand anders?

Positief egoïsme wordt pas negatief wanneer het voor jezelf kiezen ten koste gaat van anderen. Een zeer dunne lijn die iedereen voor zichzelf moet gaan ontdekken. Je zal in dit proces inderdaad dienen te ervaren wat het is om voor jezelf op te komen terwijl iemand anders jou bijna smeekt om er toch voor hem/haar te zijn. Zeker wanneer je nog niet exact weet wat het kiezen voor jezelf dit keer gaat opleveren.

Om de pijn te verlichten, is er namelijk een moment dat je gaat ervaren dat je anderen juist helpt door voor jezelf te kiezen. Jij zal door de zelfkennis en ervaring die je hebt opgedaan, weten wanneer het niet enkel voor jou goed is om alleen te zijn maar tevens ook voor de persoon die jou om hulp vraagt. Vaak is het die persoon die niet graag alleen is en tot op heden jou als eerste belt bij een gebeurtenis. Hoe fijn het ook is om die belangrijke persoon in iemands leven te zijn, weet dat het een onbewuste valstrik voor jullie beide kan zijn om niet voor jezelf te hoeven kiezen.

Voor jezelf kiezen is nu nog geconfronteerd worden met dat je niet weet wat dat precies betekent.

Waarom voor jezelf kiezen?

Waarom zou jij voor jezelf kiezen? Wat is daar te halen? Vaak kijken we – zoals in de oertijd – enkel naar de vervulling van onze behoeften op kort termijn. Honger = eten. Moe = slapen. Lust = seks. Maar wanneer we verder de piramide van Maslow opgaan, komen we direct andere behoeften tegen waarvan de invulling ervan niet altijd vanzelfsprekend is. Veiligheid, zekerheid, sociaal contact, waardering, erkenning, zelfrespect, zelfverwezenlijking.

Dit zijn overlevingsbehoeften waar we op korte termijn aan dienen te werken om op langer termijn hiervan het effect te ervaren.

Waarom zou jij nu voor jezelf kiezen dan?

Simpel. Omdat wanneer jij jezelf veilig voelt, jij pas weet hoe je iemand anders helpt zich veilig te voelen. Wanneer jij zekerheid ervaart, je iemand anders zekerheid kan bieden. Wanneer jij weet wat erkenning en waardering met jou doet, je dit als vanzelf iemand anders zal geven. Wanneer jij jezelf kent, jij andere inspireert om zichzelf te ontdekken.

Totaal niet egoïstisch kan ik je zeggen en zo zitten we ook van nature niet in elkaar. Dit is hoe wij onze kennis en ervaring overdragen aan onze kinderen.

Je bent je eigen coach totdat je anderen kan coachen.

Het feit dat we dit aan andere kunnen geven, is omdat we er zelf zoveel van genieten en in geloven. Het gaat eigenlijk als vanzelf. Het is een onderdeel van wie jij bent, van de keuzes die jij maakt. Het is net zoals een waanzinnig product aanbevelen aan iemand anders. Dat doe je vol enthousiasme en overtuiging. Het kost je totaal geen energie om anderen te helpen ook dergelijke positieve resultaten te ervaren.

Voor jezelf kiezen is leuk en makkelijk

Zoals ik al schreef; voor jezelf kiezen is moeilijk omdat we niet weten voor wie we kiezen, wat en waarom. Het is moeilijk om te bedenken wat kiezen voor jezelf kan betekenen wanneer we het nooit eerder hebben ervaren. Diep van binnen weten we de momenten terug te halen waarin we zo gelukkig waren met de keuze die we maakte. Waarin onze keuze op alles en iedereen goed heeft uitgepakt. Waarin we echt met onszelf en het moment blij konden zijn.

Het wordt dus makkelijker als we weten wat het effect ervan is. Zou jij 2 kilogram aardbeien eten als je wist dat je daarmee je levenslengte zou verlengen? Ja toch? Daar zou je niet eens over nadenken en gewoon doen.

Precies dit is een voorbeeld van hoe voor jezelf kiezen en zorgen van moeilijk naar makkelijk kan transformeren. Door te ervaren. Door je gevoel te volgen en dan weer je verstand. Door voor jezelf te kiezen en dan weer voor een ander. Door iets wél te zeggen dat je eigenlijk normaal niet zou zeggen. Door uitdagingen aan te gaan waarbij niemand écht zal weten wat jij hebt ervaren. Door te doen en dan steeds meer te weten.

En het weten, zelfkennis, is hetgeen wat het zo leuk maakt.

We moeten weer leren voelen, herkennen en vertrouwen. Wat past bij jou, wat brengt jou meer geluk, gezondheid, vrijheid, plezier,..? En dit betreffen niet enkel pleziertjes op kort termijn, dit betreft ook de keuze voor een gelukkig leven op lang termijn.

Het is een weg naar het vinden van jouw persoonlijke formule aan gedachten, gevoelens en handelingen die zodanig bij jou passen en goed voor je zijn dat ze makkelijk en leuk zijn om te maken.

Kiezen voor jezelf is kiezen om jezelf te zijn.

Jouw persoonlijke formule vinden

Voor jezelf kiezen, is jouw persoonlijke balans vinden waarop jij je goed voelt. Ja, gewoon ‘goed’. Er wordt niet verlangd dat we elke dag ons bed uitspringen met een euforisch magisch en kristalhelder gevoel. Dat is een ideaalbeeld wat ons alleen maar verder van onszelf afbrengt. Want wie jij bent, is een mens. En een mens heeft gevoelens, gedachten, emoties, behoeften. Deze generatie(s) leeft in deze samenleving, deze staat van zijn, in deze wereldcultuur. Er is een onrealistisch beeld gecreëerd van wat mogelijk is. Geld, beroemdheid en uiterlijk worden nu ook steeds meer ontmaskerd en niet meer als de geluksformule gepromoot. We blijven allemaal mens. Met of zonder.

Daarom is het belangrijk dat iedereen voor zichzelf zijn of haar persoonlijke formule vindt waarin we ‘gewoon’ goed gelukkig zijn.

Kiezen voor jezelf is jezelf leren kennen waardoor je weet wanneer, hoe en waarom je goed voor jezelf moet zorgen. Het is een formule waarin je een minimale basis gaat ontdekken zoals; x aantal uren slaap, minimaal x water per dag, bepaalde producten niet meer eten/gebruiken, minder geld uitgeven aan x, x aantal minuten pauze na elk uur, starten met voedingssupplementen,…

Niemand die tips geeft, zegt dat het voor jou werkt. (Ondanks dat ze het jou wel willen laten geloven ;-)) Jij dient zelf te ervaren of het bij jou past. Geef jezelf wel even de ruimte en tijd om dit te ervaren. Wanneer iets bij je past, stroomt het na een tijd ook steeds meer over in je huidige leefgewoonten. Wanneer er constante interne weerstand plaatsvindt, kan je beter onderzoeken wat het is dat eenzelfde of een beter resultaat gaat opleveren. Er is nooit één weg.

De basis gaat je een gevoel geven dat je fitter bent, dat je goed voor jezelf kan zorgen. Het geeft je energie voor een volgende stap. Het is tijd dat je eerlijk en open gaat kijken naar je eigen leven. Wat loopt niet zo lekker? Waar zou je verbetering in willen zien? Het eerste wat in jou opkomt, verdient op dit moment aandacht. Ongeacht of je weet hoe. Want die gedachten zorgen er vaak voor dat we er nog even van weglopen.

De aandacht die jij eraan geeft, kan ik allerlei vormen en stapjes. Je kan er een boek over lezen of gelijkgestemden ontmoeten bij een evenement of workshop. Is het iets complex en te persoonlijks dan kan de meeste vooruitgang geboekt worden met individuele sessies met een begeleider. Iemand die jou kan helpen te vinden wat jij zelf niet kan zien.


Vond je dit artikel interessant?

Lees dan ook eens:

Zelfonderzoek meer!

TIPS

  • Voel jij inderdaad veel, maar weet je niet welke betekenis je er aan kan geven? Weet je daarom ook niet hoe je er mee om moet gaan en hoe jij het beste er op kan reageren? Leer jouw zelf – de gevoelens, behoeften, gedachten,..- oftewel jouw interne belevingswereld – kennen zodat jij kan kiezen voor de MINSTE INTERNE weerstand. De plek waar je leeft vanuit rust, kalmte en vertrouwen.

Michiel Lap is een van de betrouwbare partners van C2U en heeft prachtige technieken om jou hierbij te helpen. Ook met een sessie EFT van Bianca de Vassy leer je jezelf op dieper niveau kennen en laat je externe factoren los die jou ervan weerhouden om jouw interne wereld te ervaren.

  • Wil je direct meer over jouw behoeften, gevoel, emoties, instincten te weten komen? Psycholoog Wendy van Mieghem heeft het boek ‘De wijsheid achter emotie en gevoel’ geschreven waarin ze in duidelijke begrijpbare taal inzicht geeft in de dynamiek achter instincten, emoties en gevoelens. Het zet helder de natuurlijke samenhang tussen behoeften en verlangens, instincten, emoties, gevoelens, gedachten en inspiratie uiteen.

Ontdek hier meer over het boek: De wijsheid achter emotie en gevoel.